DĚJINY MATICE
Dějiny spolků Matice velehradská
a Cyrilometodějské družstvo Velehrad
Matice velehradská vznikla v době přípravných akcí na jubilejní oslavy,
které se konaly v letech 1863 - 1885. Nejdříve vznikl podpůrný výbor,
který se v roce 1862 přetvořil v Matici velehradskou. Do jejího výboru
byly zvoleny významné osobnosti: předsedou se stal kníže Hugo Salm,
náměstky opat Cyril Napp a hrabě E. Belcredi, pokladníkem rytíř dr. Jan
Lachnit, jednateli Ignác Wurm a archivář Vincenc Brandl. Předseda kníže
Salm zahájil činnost Matice prohlášením, že podpůrný spolek velehradský
vykoná vše, aby v druhém tisíciletí hlásal Velehrad potomkům, "že jsme
nebyli u víře vlažni a k sv. apoštolům nevděčni." Matice se starala
nejen o organizaci velkých oslav, ale především o zajištění prostředků
na údržbu všech objektů a podílela se na zabezpečení duchovní správy.
Stav velehradského kostela a klášterních budov byl po zrušení
velehradského cisterciáckého kláštera v roce 1784 Josefem II. žalostný.
Matice velehradská se tak stala patronem farnosti a celého poutního
místa. Kněží věnovali v její prospěch odsloužená mešní stipendia, věřící
podporovali tento spolek finančně i materiálně. V letech 1870 až 1880
však Matice živořila. Oživení nastalo až v letech před rokem 1885, kdy
se blížilo jubileum úmrtí sv. Metoděje. Ve své činnosti pokračovala i po
příchodu jezuitů v roce 1890, s nimiž si při přebírání farnosti
sjednala podmínky spolupráce.
V roce 1902 vznikl nový spolek "Cyrilometodějské družstvo Velehrad," který byl založen za podobným účelem. Tak vedle sebe žily paralelně tyto dva spolky až do roku 1922, kdy se při stavbě poutního a exercičního domu Stojanov dohodli členové představenstev na přičlenění Matice velehradské k Cyrilometodějskému družstvu Velehrad. Při zakládání tohoto spolku zdůraznil A.C. Stojan, jak se osvědčila "Matice svatohostýnská" pro Svatý Hostýn a že je třeba podobného spolku pro Velehrad. (Podobná slova zazněla také z úst olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera, když vyslovil přání obnovit činnost spolku na Velehradě). Účel Cyrilometodějského družstva Velehrad byl vymezen stanovami: "Křísiti, obnovovati a zvelebovati svaté památky cyrillomethodějské; uskutečňovati ideje sv. Cyrilla a Methoda, tj. víru katolickou projevovati, šířiti a zvelebovati schůzemi na Velehradě u hrobu sv. Methoda; křesťanskou výchovu na školách, kteréž spolek na Velehradě na památku učeliště sv. Cyrilla a Methoda zařídí; přičiňovati se o sjednocení u víře literární činnosti; zároveň pečovati o tělesné potřeby poutníkův a příchozích, aby přístřeší a ostatní zaopatření jejich mohlo býti řízeno přiměřeně a slušně, přihlížejíc ve všem ku platným při tom předpisům." Není bez zajímavosti zmínit, že zatímco A.C. Stojan byl zakladatelem CM družstva Velehrad, Antonín Šuránek byl jednatelem. Pilíři našeho občanského sdružení tedy jsou světci.
Hned rok po založení zakoupilo Družstvo Velehrad na Velehradě domek,
který přebudovalo na noclehárnu pro poutníky. Spolek se podílel na
organizaci dopravy mezi nádražím v Uherském Hradišti a Velehradem. K
zachovávání velehradských památek bylo založeno Slovanské muzeum. Dále
družstvo usilovalo o založení gymnázia na Velehradě a výstavbu
exercičního domu. V roce 1923 měl spolek již 2300 členů a v roce 1912
dokonce 13 100 členů. Po vybudování Stojanova byla podepsána smlouva
mezi Družstvem Velehrad a Tovaryšstvem Ježíšovým, kterému bylo svěřeno
konání exercicií a Kongregací sv. Cyrila a Metoděje, jejíž členky
převzaly zdarma hospodářskou správu Stojanova. Družstvo se dále zasadilo
o úpravu parku za exercičním domem. K desátému výročí úmrtí A. C.
Stojana dalo na svůj náklad opravit Královskou kapli, v níž byl tento
velikán moravské církve pohřben a dále nově upravit vlastní náhrobek. V
době hospodářské krize se v důsledku údržby Stojanova a úpravy
velehradských vykopávek družstvo zadlužuje a jen těžce se z dané situace
vzpamatovává. Krátké období stabilizace bylo narušeno příchodem
nacistů, kteří obsadili 6. 3. 1941 Stojanov německou mládeží. Ta budovu
bezhlavě opustila v roce 1945. Doutnající činnost spolku byla zcela
zadušena nástupem komunismu k moci, který podobné aktivity nestrpěl.
V roce 1990 přijíždí na Velehrad do atmosféry radosti a naděje z nově nabyté svobody papež Jan Pavel II. Dochází k postupné obnově života církve na Velehradě. Na té se však již nepodílí CM družstvo, neboť se nepodařilo, na rozdíl od Hostýna, udržet právní kontinuitu. Snaha o obnovu činnosti spolku nebyla dotažena do konce a zůstalo u prvního setkání několika velehradských farníků. Ačkoliv se veškeré dílčí subjekty, působící ve prospěch obnovy Velehradu, snaží poskytnout přijíždějícím poutníkům co nejlepší zázemí, zachovat a prezentovat genia loci Velehradu, přece je zde patrné určité prázdné místo, které se rozhodla vyplnit obnovená Matice Velehradská. Její signatáři se poprvé setkali 29. 6. 2006. Ke schválení stanov došlo 29. 11. 2006. Mohlo by se zdát, že Matice začíná od nuly. Její devízou je však "dědictví otců" a mateřství národní víry, která se na Velehradě zrodila.
Petr Hudec
Použitá literatura:
- BRÁZDIL, František: Jezuité na Velehradě. Svitavy 2005
- CINEK, F: Velehrad víry. Olomouc 1936